Dag 6- Renras eller blandras












Dag 1 – Presentera mig själv.
Dag 2 – Presentera min hund
Dag 3 – Berätta om din hunds ras
Dag 4 – Din första hund
Dag 5 – Andra husdjur i ditt liv
Dag 6 – Renras eller blandras?
Dag 7 – Hundsport
Dag 8 – Har du och din hund tävlat?
Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund
Dag 10 – Ett roligt ögonblick med din hund
Dag 11 – Hur valde du kennel?
Dag 12 – En ras du skulle vilja ha
Dag 13 – En ras du inte vill ha
Dag 14 – Det här älskar min hund
Dag 15 – Det här tycker inte min hund om
Dag 16 – Visa en rolig bild på din hund
Dag 17 – Ditt favoritminne med din hund
Dag 18 – Tik eller hane?
Dag 19 – Varför har du hund?
Dag 20 – Ditt mål för 2011


Renras eller blandras
Som bekant så är det fyra bastards jag har, men jag kommer aldrig mer att köpa blandras. Varför?
Man har ingen aning alls vad man får i kopplet, vet inget om föräldradjuren,men att de kanske är snälla familjehundar.. men bakåt då? vad har de bakom sig? allergier,höfledsfel,armbågar,sjukdomar,rädslor osv osv osv..Det produceras hundar som aldrig förr, det är inte längre en levande varelse, utan en produkt man tjänar pengar på..och allt fler hundar far illa.. Det är så jäkla sorgligt.... Kan ni förstå att vi i sverige har hundar som bor på gatan? jag har svårt att förstå det..
Men det leder oss då till nästa problem,varför tar man in hundar från Rumänien och spanien?Varför lägger man så mycket pengar och arbete på de djuren, när det här i sverige finns fler hundar än vad det finns bra ägare?När organsiationer som arbetar för våra svenska hundar svämmar över av djur? Bör man inte sopa rent sin egna trapp innan man tar reda på andras?
Import för att hitta rätt avelsdjur till en ras med snävt utbud av friska djur, ja absolut,men ta hit bara för att "rädda" ,tänk vad många svenska hundar som dör pga att du  räddat en rumänsk gatuhund?

Alla
  mina djur är friska, utan sjukdomar eller allergier, eller Tyson har demodex, väldigt väldigt lätt form,som inte medicineras, veterinären avrådde från det. Men det är bara jag, och det är bara fyra hundar av... ja hur många då?? Oseriös renrasavel finns också, och man bör ju självklart vara noga med val av uppfödare.

Jag kommer aldrig att åka och köpa en blandrashund, och jag har mina raser jag är väldigt nyfiken på att pröva,som lockar mig, men känner jag mig själv rätt, kommer jag fortsätta med omplaceringshundar. För mitt hjärta slår lite extra för de överblivna <3



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0