Hjälpmedel att träna hund?

Har ni tänkt på vad förbannat bra vi hundägare är på att få hunden att lyda oss?
Hur många HÄSTmänniskor har vi härinne? ( i hjärtat är jag det,men har inte tid eller råd nu med häst)

Kolla när de ska lära hästen gå rätt, lägga benen rätt under sig, eller för att få de att trava sitt fortaste, då är det många som piskar hästen eller hur? När de longerar hästen har de linor,remmar,gordar överallt
Och att få hästen att gå höger och vänster,behövs det ( i de flesta fall) ett bett,för er som inte är häst människor, man lägger en stålgrej och styr hästen genom munne, har ni hört så KONSTIGT? styra genom att ge obehag i MUNNEN?

Vi kan få våra hundar att dra en vagn, lastad med vikter x antal gånger sin egen vikt. Piskar vi? Ger vi obehag? NEJ vi får den att VILJA göra det.
Agility, de springer höger vänster,upp och ner, hit och dit helt lösa.

Visst är det fantastiskt? och som häst människa VET jag, att med rätt vilja och engagemang går det att göra samma med häst, att träna utan hundra tusen tillbehör och utan att ge obehag. Så att säga att ena djuret är smartare än det andra håller inte.

Visst är det fantastiskt vad hunden kan lära sig <3



Jag har ett hjälpmedel, klickern som jag inte kan leva utan.
Det är något fler i hästvärlden borde använda, fler överlag som tränar djur faktiskt.
Allt annat klarar jag mig utan.



Med hjälp av min klicker har jag lärt Tyson att gå som en dressyrhäst, går och lyfter frambenen högt och liksom sprätter fram hahaha vet ej vad det heter,men har sett att de gör så :)  ), och det utan att ge honom något obehag alls... FANTASTISK va <3



Kommentarer
Ewelina

allt bra? :D

 2011-05-18  16:32:44
URL: http://johnsonplaze.blogg.se/
Amanda

Alltså. Jag väljer att INTE kommentera det här eftersom jag kan få hästar på 600 kg att lyda mig heeelt utan piska, sporrar i sidan, osv.

Men hundjäkeln har jag verkligen ingen pli alls på. Ingen alls. Jag fattar inte hur man gör. Jag kanske behöver en piska? :P

 2011-05-19  09:47:07
URL: http://mramandaforsberg.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0