Hyckleri.

Jag är inte ett dugg kristen, jag tror på mig själv,
och det tycker jag du oxå borde göra, tro på dej själv alltså.

MEN jag respekterar  de kristnas tro, är uppvuxen  och fostrad av kristna. Men har faktiskt nästan alltid vetat att det är inget för mig. Inget mer med det.

Jag är inte kristen, inte min sambo heller, däröfr kommer vi tex inte att döpa våra barn. Kan inte se att jag skulle valt att göra det även om jag var kristen.

Vill inte så att säga tvinga in dem i en religion.  Vad jag tror att jag kommer att göra är att låta dem gå i söndagsskola,så de lär sig och vet vad det är, känner de att det är något för dem så ska de fritt kunna välja det. Utan att mina värderingar speglas just där.
Som sagt, jag tror jag kommer välja det. Men det visar sig :P

Detta var bara en inledning på det här med tro, och att vara en god kristen och förebild.

Om jag som icke troende skulle ta mitt barn, för att döpas, vore det  rent jäkla hyckleri.
(tycker även det är lite fel att präster kan vara en icke troende, att det är ett yrke som typ köra buss)
Och förbannat respektlöst mot dem som faktiskt tror på vad prästen säger, att jesus föddes för att föra oss samman osv.

Det finns olika kristna, de som ber middagsbön,kvällsbön, går i kyrkan, läser julevangeliet, går i kyrkan varje söndag osv osv   och så finns de som kallar sig kristna, som sedan inte lever därefter, absolut inget fel med det, nu när jag skriver detta inlägg, ha med dej i tanken hela tiden att jag dömmer ingen för deras val. För vem är jag att dömma andra?

MEN när man döper sitt barn, man ger helt enkelt bort en oskyldig varelses liv till en gud som h*n kanske inte alls vill vara med om.

Bör man då inte under barnets uppväxt vara en god förebild för det kristna livet?
För mig är det då att göra just det jag skrev här ovanför, gå i kyrkan, be böner och då verkligen visa barnet att de har gett sina liv till gud? Dvs vara en god förebild.
 
Visa att de står för vad de säger. Lite fel annars, "hej kära dotter, vi gav din själ och ditt liv till gud, men vi ,din mamma och pappa vi bestämmer själva över våra liv men du lilla barn ska följa gud"
Barn gör som vi gör inte som vi säger.

Hmm jag känner att jag har lite svårt just nu att få fram det jag  verkligen menar...

Det jag vill ha sagt är typ, lev som du lär
Ledarens skugga

Stå för vad du säger.


Jag har varit på ett dop, föräldrarna lever inte ett kristet liv, vet ej om de kallar sig kristna eller ej... Men det jag hör är att många döper sina barn för att "man ska göra det" och det är för mig att spotta på kyrkans tro. Att stå där och lova massa saker, som de sedan inte ens kan stå för, är så äckligt jäkla fake så det skär i hela mig.
Samma sak, det här med att gifta sig för en präst, och då lova i guds namn evig trohet osv osv, när man INTE TROR då blir ju hela äktenskapet ett skämt, om man lovar på något som i sin värld inte finns, inte betyder nåt.

NEJ hörrni allahop!! Tänk efter innan ni gör något. Visa respekt.











Kommentarer
Kat

Intressant tanke som jag håller med fullt om. Även om man själv är kristen så är det ju inte nödvändigt att tvinga in sitt barn i det.

Det här kommer nog bli en diskussion här hemma när vårt tillskott har anlänt. Jag själv är döpt och tycker att det kan vara trevligt att gå i kyrkan osv, däremot har jag svårt att se att det är EN person som råder över allt som händer - speciellt när vetenskapen säger helt emot. Joel däremot är uppväxt med en kristen mamma och hans bror + svägerska är båda präster. Själv är han inte speciellt troende men han tycker fortfarande att ex. gifta sig - det gör man i kyrkan. Kommer blir intressant att se om barnet ska döpas. Jag är inte så anti att jag inte kan göra det för hans skull om det är viktigt men jag skulle själv inte ha döpt om jag fick bestämma ensam :P

 2011-05-15  20:40:49
URL: http://maxfemhundracelsius.blogg.se/
Anneli

Hej hej, hon är inte en Phalene utan en Shitzu/papillon mix! Har också planer på en stor hund, har haft ögonen på en bruks-schäger så länge jag kan minnas! Men först ut blir nog en Welsh Corgi Pembroke- "en schäfer i litet format". ;-)



Vad är dina pitbulls mixade med då?

 2011-05-15  23:29:17
URL: http://brellir.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0