VAD??

Vad sjutton gör jag vaken?
Kan inte sova!
SURT för jag ska upp tidigt och göra massor imorgon!!

Idag blev jag påmind om att jag MÅSTE köpa en ny Klick & Trick bok.
Jätte bra bok att liksom uppdatera  och påminna kunskaperna, och framförallt INSPIERAS till att träna ordentligt varje dag mot uppsatta mål,och inspiration på vad för roliga tricks man kan lära hunden (hundarna)

Fick en fråga, hur man får hunden att ligga på ett visst sätt på kommandot ligg..först fattade jag inget,vadå spelar roll, vill man att hunden ska ligga och den lägger sig,så spelar det väl ingen roll hur den ligger där hemma på vardagsrums golvet?

Men sedan slog det mig, personen ville ha hunden liggandes på sidan.. Förstår fortfarande inte varför  hunden ska ligga så :P

Jag skulle troligen använda klickern, eller på annat sätt hjälpa hunden att själv lägga sig så. Att den själv lägger sig så .För om jag börjar flytta runt på ben o fixa o greja,tror jag inte hunden förstår vad jag vill,men om den lägger sig som jag vill och får beröm,då förstår den snabbare.

Då det handlar om att lägga sig på sidan,skulle man kunaa lägga hunden ner,sätta sig bredvid och massera hunden,då lägger den sig självmant på sidan,säg samtidigt kommandot du vill ha, tex "på sidan" eller vad man nu vill ha :P

Allting går så mycket lättare och roligare om man förstår varandra, och båda tycker det är något positivt att träna ihop. Träna aldrig ihop med din hund om du är på något sätt är på dåligt humör,det ger tråkiga vibbar.

Kommentarer
Dannielle

Ett annat tips är att men har hunden liggandes som vanligt och sen tar något extra gott och får hunden att med huvudet följa med godisbiten som man drar över hunden. Så lärde jag Rex att ligga på sidan. ;)

 2010-12-21  20:05:16
URL: http://rexmatte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0