En hund eller flera?

Jag är ju som bekant ägare till tre hundar. Inte planerat, dock, jag hade två,min sambo hade en,och ett tu tre så var det just tre :P

Innan jag träffade sambon,var jag ju själv med två hundar,varav den ena tog MASSA energi. Så det var riktig svårt att få ihop tiden och energin att ge båda den ensam tid de väl så behöver.

Men envis som man är,så gick det bra.
När folk som har en hund,funderar på att skaffa en till hund, säger jag alltid att tänk igenom det ordentligt.
För det är tyngre än vad man tror.
Det ekonomiska, hmm ja det blir ju dubbla utgifter varje månad i foder och försäkring. Har man råd med det?
Troligen är den biten det första man tänker, att ja,jag har ju råd, Glöm inte, att händer det något,så kan det bli ruggigt dyrt hos veterinären. Hundar ryker ihop,blir sjuka osv.  skaffar man hund nummer två, så ökar ju risken att få dyra veterinärkostnader.

Men tiden då? Det jag tänkte när jag skaffade min första hund nummer två ,var att jag har ju redan en som måste ut,vad gör det om jag har två?
Det gör jäkligt mycket. Den första hunden,har ju sina behov. Den andra, har antagligen helt andra behov. Den första hunden,kommer troligin inte lära den nya sina bra egenskaper,utan snarare sina dåliga sidor.
Motionen, blir ju inga problem,då kan man gå ut med båda samtidigt, plus de kan busa och göra av med energi ihop.
MEN, den egna träningen,de egna promenaderna är jätte viktiga! Din tid med hundarna kommer bli mycket längre.
Jag gjorde som så, när jag var själv med de båda, att första kiss promenaden fick de ihop, sedan gick vi in, åt frukost, sedan tog jag ut de en och en.
och, det blev timmar i skogen.

Att tänka på oxå, två hundar=blir det två hundvakter? går hundarna ihop med alla? Kan jag fixa två hundvakter? Om inte,finns det pensionat/dagis som tar emot dem? Just detta,tänkte jag inte så mycket alls på när jag skaffade
hund nummer två, och det är tufft att kunna åka bort och hitta hundvakter..
Chico kan lämnas till typ vem som hellst, Smulan måste känna personen man lämnar till, tyson kan i stort sett vem som hellst ha, om personen inte har hund..I dagsläget, inom en snar framtid,går det nog bra ihop med tikar.. och säkert vissa hanar..


Annars då,frågan är väl lite varför man väljer att skaffa hund nummer två? Om man tror det är för sin hunds skull, så är man helt fel ute, om man tror att den vill ha sällskap,om man tex tycker man är borta så mycket, så hjälper inte det, för antingen sover de när du är borta,eller så är de oroliga ihop, och triggar varandra.

Kastrering? till en eller båda? Tikar är dubbelt så dyra.


Hmm.. ja det är mycket att tänka på när man skaffar en till hund.
Jag tror att det är bäst att skaffa hund nummer två, när den första är lite äldre, alltså vuxen,och lite mer "färdig fostrad" så man inte har en massa man tycker är besvärligt med den. Hmm ja, missförstå mig rätt :P färdig blir man väl aldrig :P

Hmm.. ni andra, med flera hundar, vad ser ni för för-och nackdelar med flera hundar? Vilka tips och råd vill ni ge till ensamhundägare som vill ha två =))











Kommentarer
amanda

Ja, det är nog tillräckligt jobbigt med en hund.. :)

 2011-04-17  12:06:20
URL: http://mramandaforsberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0