Dvärgbandsmask i Sverige.

EN räv i Sverige har hittats med dvärgbandsmask,Och panik utbröts, jag hann nog få lite mini panik en stund,efter att bara ha läst rubriker. Idag snubblade jag in hos  http://meandmyshitbull.wordpress.com/

Och den tjejen har minsann tagit saken i egna händer och forskat i detta. BRA GJORT! Tummen upp för henne =))

Blandannat skirver hon detta :
"

"I de länder där masken finns och är vanlig är det en-två av en miljon personer som smittas varje år. Och en hund (som fungerar som mellanvärd för masken) kan bara smittas om de äter infekterade sorkar. Jag vet inte hur det är med andras hundar, men min hund äter inte sorkar till frukost. Tror aldrig vi ens har sett en sork."

Så, panik? nej verkligen inte!!
Vill du veta mera,så gå in på hennnes blogg. jag är för trött för att skriva. Har varit tunga oroliga dagar.Men får se hur allt blir nu.


Kommentarer
Becca

Mamma berätta om det för mig idag! Hoppas man inte hittar mer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 2011-02-17  23:56:25
URL: http://sweetolga.blogg.se/
Amanda

Ja! Det är bara skitsnack! Alltihop! Men det kunde man ju räkna ut med arslet..

Jag tar fågelinfluensan och svininfluensan som exempel.. JA det var människor som dog och blev jättesjuka, MEN det är det människor varje år som blir av "vanliga" influensan också! Och man kan vaccinera sig mot den vanliga... Men aftonbladet skriver något för att sälja nummer och folk blir som galna!!

:) Skönt att du inte är rädd längre då! :)

 2011-02-18  08:22:11
URL: http://mramandaforsberg.blogg.se/
Cissi

Jag tror att de flesta bara har läst en artikel från Aftonblaskan, som beskriver hur masken har utrotat flera länder och att den smittar bara man tittar på sin hund. Alltså spär på sanningen lite. ;) Men läser man SVAs och veterinärernas rapporter ordentligt så förstår man ganska snabbt att vi inte har någon anledning till panik.

 2011-02-18  10:20:10
URL: http://meandmyshitbull.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0