Chico överfallen av lös hund

Det hade varit en så fin dag.
Alla hundar hade fått sin egentid, så jag tog Chico, bara Chico ( som jag aldrig gör) och skulle gå och simma. ÄR enda sättet jag kan få ner han i vikt på..
Vi går och strosar, funderar lite på om det kanske är bäst för Chico att sambon häntar oss efter simningen..

och sen händer det!!
Ser en hund  utan koppel och halsband, som står bara några meter ifrån oss, samma sekund den springer emot oss, vänder sig ägaren och ropar,nåt jag vet att jag hinner ropa -Är det en hane? och får ja till svar..
Jag blev såååå obeskrivligt arg.. var nog argare än de två  fightande amstaffarna.. obeskrivligt..
men, då det (tyvrr) inte var första gången jag hade två fightande odjur så fann jag mig fort, tog kommandot,vad vi skulle göra, och framför allt vad han inte skulle göra..
En grej jag inte förstår, när man skaffar hund, tar man inte reda på vad för slags hund det är??
tex, border collie, vallar. Schäfer-vaktar, osv osv.

Amstaff, staffe, pitbull, de har sitt ursprung. Folk med dessa raser, brukar högljutt skrika att alla hundar kan bli kamphundar, ja, det kan de säkert bli, men inte en framgångsrik sådan, precis som en pitbull inte kan bli någon framgångsrik vakt hund, de är avladade FÖR ATT älska aldrig bita en människa.

Precis som man aldrig släpper lös en tax i skogen,  så tar man reda på vad man gör om ens amstaff/staffe/pitbull hamnar i fight..Vaf gör man,vad gör man inte? Attt folk inte förstår allvaret i att äga en sådan här hund...sorgligt..
Ja,ja nu tappade jag tråden...
Jag tog som sagt kommandot över det hela, och vi fick isär de....'
Ja... lite bilder nu då... vet inte om jag  bör varna känsliga läsare...näää tror inte det!!

utanför distriktsveterinärerna..de skulle stänga,men de var snälla och kikade på han ändå,men det blev direkt strömsholm...
I väntan på att få komma in på strömsholm..
 

Veterinären var spanish och undrade över namnet Chico :P
ååhh lilla chico fick sova på Strömsholm.. lilla liten...

Jag måste ändå säga att vi hade tur,eller det låter fel.. det kunde ha gått sååå mycket värre!!
Jag går aldrig med bara Chico.. nästintill aldrig.. Vad hadee hänt om jag haft fler hundar med mig?
Vad hade hänt om det varit Tyson jag gått med? jo det kan jag tala om, då hade jag strypt både hund och ägare..
Chico är så pass lugn och stabil att något sådant här inte påverkar honom,annat än i de sår som syns, som dessutom läker fort.. Vet inte alls hur Tyson skulle ta det att sova på en veterinärklinik.. meeeen nu var det inte så, och ingen ide att grubbla över det heller.. MEN jag har nu införskaffat mig BREAKSTICK, vad sjutton har jag inte införskaffat det för flera år sedan??? varför???
lösa hundar springer det överallt......
han var sååå groggy när vi hämtade honom..
Anders fick bära han mesta biten från bilen och hem.. kunde knappt stödja på bakbenen... sööö trött..


 det här var det VÄRSTA att sätta på han kragen när han låg så här gosigt!! Inpulad i en för liten hundsäng, gulle djur!

De där gula sakerna i hans ansikte är dränage, som leder ut vätska och skit ur såren...
Idag fick han ta bort dem,så nu ska han i några dagar till äta lite mer medicin,och vi ska hålla såren öppna.
Han är pigg, så pigg en Chico nu kan vara :P
och glad! Han har aldrig varit sådan att han ska ligga/sitta nära en, men under tiden med dränage så satt/låg han nära mig hela tiden, gulle vovve!! Får se om det fortsätter så eller ej :)

Bara ett bekymmer.. när kan vi börja simma igen!???!



Kommentarer
Quila o Ronja

Neeej!!! Åh, vad illa tilltygad han ser ut :-( Att du inte blev helt tokig!!! Det skulle jag blivit. Tur du agerade så snabbt. Breakstick? Är det en särskild "grej", för att bryta slgsmålet?

Sv. Tackar och bockar! Tror knappt det är sant :-)

 2011-07-26  01:39:27
URL: http://quilaoronja.blogspot.com
Linda D S

Stackars Liten! <3

Skottpeng på alla hundägare som har sina hundar lösa oavsett ras.

Det är jätteläskigt när det kommer hundar framspringande till oss, min ena är ju bara en munsbit...

Hoppas Chico läker snart!

 2011-07-26  08:33:11
URL: http://www.lindasvra.blogspot.com
Jane l COCONUT

Jag har ingen aning om vad hon var sjuk av, men hon var inte kontaktbar och kunde inte röra benen som hon ville. Men tror du att det kan vara epelepsi? Skulle du bara kunna göra mig en tjänst och läsa lite om händelsen och skriva vad du tror? Du behöver inte alls göra det, men då får du hundläsning, haha ^^ Kram på dig!



http://coconutwonder.blogg.se/2011/july/en-sjuk-hund.html#comment

 2011-07-26  14:32:29
URL: http://coconutwonder.blogg.se/
Jane l COCONUT

Glömde svara på inlägget samtidigt som svaret.... jag blir förbannad av att läsa detta!!! Håller med om att vissa hundar har större sannorlikhet att hoppa på andra hundar med tanke på ras, visst handlar det mycket om uppfostran, men utan en proper sådan ska människan ALDRIG släppa hunden! Speciellt inte på ett sådant ställe. Fy vad jag är sur. Hur har du gått vidare med detta? Har du polisanmält eller något?

 2011-07-26  14:42:46
URL: http://coconutwonder.blogg.se/
Dame Eliza/Helena

Åh, jag lider med dig och Chico! Men detta visar ju bara återigen att det finns otroligt få, om ens några, av naturen knäppa hundar. Men otroligt många knäppa mattar och hussar som kanske borde skaffa sig en akvariefisk eller en frimärkssamling istället. Hoppas såren läker bra nu, så att ni kan simma snart igen!



kramen

 2011-07-26  17:33:11
URL: http://nyadameeliza.blogspot.com/
BABEL

fyfan för människor som har sina hundar lösa! Det spelar ingen roll om man har en "kamphund", tax, golden eller liten chihuahua. Det är LAG på koppel, för ALLAS skull. För sin egen skull, för andra människors skull, för sin egen hunds och andra hundars hund skull. En del har små snälla helt ofarliga hundar lösa, men förklaringen att de aldrig skulle kunna göra skada. Men det finns för det första människor som även tycker dessa små sötnosar är obehagliga, PLUS vad händer om den snälla lilla hunden är busig och springer fram till en kopplad, inte så snäll, hund. DÅ kan det gå illa. Det finns ALDRIG någon anledning att ha hunden lös om man inte är i en speciell avsedd hundhage.

 2011-07-28  09:20:54
Anna

fy fan vad förbannad jag hade varit om det hade hänt när jag och Steve var ute! Hoppas att såren läker bra nu. Fina och snälla Chico, hoppas han mår bättre snart! Jag antar att den andra ägaren fick stå för kostnaderna? Samma sak hände mig o Amy, en liten jäkla hund kommer och springande lös och biter Amy i nacken. Som tur är så är Amy ofantligt snäll och gjorde inget tillbaka men om det hade varit Steve hade nog den lilla hunden varit i himlen. Morr på hundägare som inte har koll på sina hundar!

 2011-07-28  13:29:30
Amanda

Älskade hjärtat.. Stackarn.... :'(

 2011-08-07  15:36:54
URL: http://mramandaforsberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0