Känner lite så här..

känner som så att mitt inlägg, där jag jämför häst och hund blev missförstått.
Ni som läser det, har tydligen helt missat poängen, eller så är det jag som är otydlig...

Några förtydliganden:
Jag säger INTE att hjälpmedlen till häst är FEL.
Säger inte att att travkuskarna är ELAKA mot sina djur.
Säger inte att gjordarna på hästen är FEL eller att alla ger obehag.
Inte heller säger jag att alla med hund är lugna och arbetar utan hjälpmedel.

Så, nu är det ur världen.
För det andra, jag ÄR hästtjej, har ridit in,kört in, och tränat diverse hästar. Oftast hade jag hand om de hästar som de andra inte klarade av. Så jag VET personligen vad det innebär att handskas med 600 kilos djur. MEN det var inte poängen.

Kanske var det tokigt att ta just hund och häst ihop, men häst var det enda exempel jag kom på och det exempel jag kan relatera till.

Det som var huvudpoängen med hela inlägget,var HUNDEN i fokus! Att vi hundägare kan få djuren att arbeta för oss med hjälp av väldigt lite. Vi är ledare över hunden precis som över hästen tex .

Andra likheter i häst och hundträning är att för att bli framgångsrik behövs kärlek,respekt och samspel. Eller hur?
Man ska få djuret att vilja göra som vi säger.

åååhhh jag blir lite frustrerad för jag vet inte riktigt hur jag ska förklara...För som sagt, det kom tydligen inte fram som jag ville...

Men tänk på detta :
Vi kan få hunden att göra vad vi vill, finns INGA begränsningar.
Man kan TRO man är begränsad,men det är bara en själv som stoppar en.
Vad jag (DU) vill lära din hund så går det!!

Är bara att göra!!
Tex , jag kan lätt säga att "det går inte" att lära Chico WP.
jo det GÅR. Är bara jag som inte värderar att hitta vad som skulle motivera honom.  Då mitt dygn har för få timmar så prioriterar jag annat .
Men känner DU för en utmaning, så då utmanar jag dej att lära honom :P



NU. puss och kram

Kommentarer
Quila o Ronja

Det blir så ibland. Att man blir missförstådd här. Men jag tror jag fattar vad du menar. Tid och tålamod, det är i alla fall bra att ha vid träning av hundar =)

Ha de'

Kram

 2011-05-19  22:12:45
URL: http://quilaoronja.blogspot.com
Amanda

Jag fattar också vad du menar! Du har helt rätt i det du säger, men JAG personligen kan fan ingenting om hundar.. Haha. Mer om hästar. Jag kan inte lära min hund något, för jag saknar kunskap och precis som du säger så skulle jag säkert kunna lära mig en hel del om det fanns tid och ork. Alla hans olater är mitt fel!

Och sen är det lättare att vara lat med en hund.. :)



När jag har tränat hästar så krävs det en del våld. Har man en lat häst som vägrar göra som man säger så kanske man måste sparka till den i sidan för att få den att göra som man vill. Skulle aldrig falla mig in att sparka Ouzo i sidan för att han var lat. Haha.

Nej, nu kom jag in på sidospår.



Jag förstår vad du menar och du har helt rätt, även fast jag inte kan ta åt mig av något du säger för att jag inte kan något om hundar. haha!

 2011-05-20  10:28:32
URL: http://mramandaforsberg.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0